Bus ombouwen tot camper BPM

In dit artikel geven wij wat meer informatie over de BPM bij camper ombouw. Er bestaan namelijk nog wel eens wat vragen over de BPM bij verkoop bedrijfsauto aan particulier en camper ombouw. Hoe bereken je de bpm voor een zelfbouw camper? Op welk moment moet je bpm-aangifte doen? Wanneer moet je wel of niet bpm afdragen? Hier de uitleg.

Want stel, je hebt hem gevonden! De perfecte bus voor ombouw tot camper. Maar hoe zit het nou eigenlijk met die prijs. De prijzen die worden getoond op internet zijn normaal gesproken exclusief BTW en BPM. Dit komt doordat de meeste bedrijfswagens natuurlijk worden verkocht aan bedrijven. En voor bedrijven is het adverteren zonder BTW en BPM een goed uitgangspunt. Zij kunnen immers de BTW in hun kwartaalaangifte terugvragen en hebben daarnaast een vrijstelling voor de BPM. Particulieren kunnen geen BTW terugvragen en hebben ook geen vrijstelling voor de BPM. Wanneer je online een busje hebt gevonden die je wilt gaan ombouwen naar camper moet je er dus rekening mee houden dat er nog BTW en BPM bij de prijs op komt.

Het berekenen van de BTW is nog wel te doen. De prijs + 21% en je bent er. Maar hoe zit het nou met de BPM bij bedrijfswagens?

BPM camper

BPM bij ombouw bedrijfswagen tot camper.

Wanneer het nieuw voor je is kan het BPM verhaal zich behoorlijk ingewikkeld voordoen. Er zijn tal van mogelijkheden en zaken waar je op moet letten waardoor het je absoluut niet gemakkelijk wordt gemaakt. Maar, geen zorgen. Wanneer je een bedrijfswagen koopt bij Autobedrijf Sloetjes zullen wij je altijd helpen om op de meest gunstige en correcte manier aangifte te doen. Zo heb je er zelf geen omkijken naar en weet je zeker dat je niet te veel betaald, maar wel aan alle regels voldoet.

Zo zit het. 
De BPM voor een nieuwe bestelauto (of kampeerauto) is 37,7% van de nettocatalogusprijs. De netto-catalogusprijs is de catalogusprijs minus de omzetbelasting (BTW) plus extra opties en accessoires die door de importeur of fabrikant zijn toegevoegd op de datum dat het voertuig voor het eerst in gebruik is genomen. De CO2-uitstoot wordt (anders dan bij personenauto’s) bij bestelauto’s en kampeerauto’s buiten beschouwing gelaten. De uitkomst moet je wel verhogen met €237,- als het gaat om een dieselmotor. Heb je een benzinemotor dan mag je de uitkomst met €1.283,- verminderen

Bij een gebruikte bestelauto mag je de bruto BPM verminderen met een bepaald percentage. Hoe hoog dit percentage is, hangt af van de manier waarop de BPM wordt berekend. De standaardmethode van de Belastingdienst schrijft af op basis van de leeftijd van de auto. Het afschrijvingspercentage kan worden bepaald aan de hand van de forfaitaire tabel van de belastingdienst. Zie hieronder de tabel:

Is sinds het tijdstip waarop de auto of motor
voor het eerst in gebruik is genomen, een
periode voorbij van
dan is het
percentage
Tel daar bij
op voor iedere
maand die
helemaal of
voor een deel
voorbij is sinds
de periode uit
de 1e kolom
0 dagen tot 1 maand 0% 12%
1 maand tot 3 maanden 12% 4%
3 maanden tot 5 maanden 20% 3,5%
5 maanden tot 9 maanden 27% 1,5%
9 maanden tot 1 jaar en 6 maanden 33% 1%
1 jaar en 6 maanden tot 2 jaar en 6 maanden 42% 0,75%
2 jaar en 6 maanden tot 3 jaar en 6 maanden 51% 0,5%
3 jaar en 6 maanden tot 4 jaar en 6 maanden 57% 0,42%
4 jaar en 6 maanden tot 5 jaar en 6 maanden 62% 0,42%
5 jaar en 6 maanden tot 6 jaar en 6 maanden 67% 0,42%
6 jaar en 6 maanden tot 7 jaar en 6 maanden 72% 0,25%
7 jaar en 6 maanden tot 8 jaar en 6 maanden 75% 0,25%
8 jaar en 6 maanden tot 9 jaar en 6 maanden 78% 0,25%
Vanaf 9 jaar en 6 maanden 81% 0,19%

 

Is een bedrijfsauto na 5 jaar bpm vrij?

Ja. Maar let op: een kampeerauto is geen bedrijfsauto!

Wij merken dat veel mensen er van uit gaan dat een bedrijfsauto voor ombouw tot camper na 5 jaar bpm vrij is. In principe klopt dit. Na 5 jaar zijn bestelauto’s bij aankoop door particulieren BPM vrij. De 1e 5 jaar is de afschrijving voor bestelauto’s net als voor andere autos met de forfaitaire tabel. Na 5 jaar is het afschrijvingspercentage van een bestelauto in één keer 100%. Het lijkt daardoor erg interessant om voor camperombouw een bestelwagen te kopen die net 5 jaar oud is. Hij is dan namelijk nog steeds relatief jong, maar opeens wel een stuk goedkoper.

Wat hierbij over het hoofd wordt gezien is dat een kampeerauto voor de belastingdienst iets anders is dan een bedrijfsauto. Kampeerauto’s vallen niet onder de vrijstelling waar bestelauto’s onder vallen. Een bestelauto die is omgebouwd tot camper is – ook na 5 jaar – wel degelijk BPM-plichtig. Voor de hoogte van de BPM gebruik je weer de BPM die oorspronkelijk op de bus zat en deze verminder je aan de hand van de forfaitaire tabel.

Uiteindelijk is het dus niet heel erg relevant of een bedrijfswagen die wordt omgebouwd naar camper nou 4 jaar en 11 maanden oud is, of 5 jaar en 1 maand. In beide gevallen moet uiteindelijk BPM betaald worden en door het geringe verschil in leeftijd zal de hoogte ongeveer gelijk zijn. Enkel het moment van betalen verschilt. Bij een bedrijfswagen van jonger dan 5 jaar wordt de BPM betaald bij aanschaf van de auto en hoeft deze niet nogmaals te worden betaald wanneer de bus wordt gekeurd als camper. Bij een bedrijfswagen van ouder dan 5 jaar hoeft de BPM bij aanschaf nog niet te worden betaald, maar pas op het moment dat deze wordt gekeurd als camper.

Autobedrijf Sloetjes is de nummer 1 als het gaat om bedrijfswagens voor camperombouw.

Wanneer je een bedrijfswagen voor ombouw naar camper koopt helpen wij je uiteraard met het berekenen en aangeven van de BPM. Zo weet je zeker dat je niet te veel betaald en dat de aangifte correct wordt gedaan!

Zie hieronder een aantal van de door ons geleverde bussen die nu rondrijden als camper!